Kurs: Ta fram din digitala strategi

Just nu pågår arbetet med att skapa kursen "Ta fram din digitala strategi". Om du deltar så kommer du att ha en digital strategi för ditt företag eller din organisation när kursen avslutas.

kursens innehåll

Kursen innehåller dessa delar:

  1. Verksamhetens nuläge - beskriv ditt företag.
  2. Digitalt nuläge - i vilka digitala kanaler finns företaget idag?
  3. Målsättningar - vilka mål har du med företaget?
  4. Resurser - vilka resurser i tid och pengar har du till digitala aktiviteter?
  5. Målgrupper - vilka vill du kommunicera med för att nå företagets mål?
  6. Digitala kanaler - på vilka digitala plattformar hänger dina målgrupper?
  7. Tonalitet - hur ska du låta när du kommunicerar med dina målgrupper?
  8. Ämnen till innehåll - vad ska du "prata" om i dina digitala kanaler?
  9. Analys - ta fram mätetal och utvärdera
  10. Implementera strategin - gör den digitala strategin till verklighet.
Bilden föreställer händer som skriver på en laptop.

varför ska man ha en digital strategi?

Att jobba med företagets digitala närvaro kan lätt sluka både tid och pengar. För att ditt arbete ska bli så effektivt som möjligt så att du kan ägna dig åt din kärnverksamhet, så behöver du en plan för hur och vad du ska göra.

vem passar kursen till?

Du är småföretagare eller jobbar med digital kommunikation och digital marknadsföring i ett mindre företag. 

Du känner dig förvirrad och vet inte vart du ska ta vägen i den digitala världen.
 

kursens upplägg

Första omgången av kursen kommer att vara IRL i Anderstorp men så småningom kommer den troligtvis att digitaliseras.

Kursen består av 5-6 moduler eller kurstillfällen. Vi träffas i en mindre grupp (max 10 personer) ungefär varannan vecka.

Jag kommer att ge er en del fakta och ställa frågorna som får er att analysera ert företag. Min förhoppning är att diskussionerna i gruppen ska ge kursdeltagarna nya infallsvinklar. För att vi ska kunna ha öppna och ärliga diskussioner så kommer alla att få skriva på ett sekretessavtal att det vi pratar om stannar inom gruppen.
 

Vid varje kurstillfälle tar vi tid till att praktiskt jobba med strategin. Du får en strategimall som du fyller i under kursens gång. En strategi kräver tid och eftertanke och därför bör du också jobba med den mellan kurstillfällerna. När kursen är slut ska du därför ha en färdig digital strategi i din hand (eller i din dator).

Den sista delen i kursen kan också vara den viktigaste: att implementera den digitala strategin. För att strategin inte bara ska bli liggande oanvänd så gör vi en to-do-lista som du kan jobba med efter kursen.