Varför är det bra med en digital strategi?

En digital strategi gör att jag som företagare vet precis hur jag ska kommunicera i digitala kanaler och i vilka kanaler jag och företaget ska finnas. 

Jag har mött många småföretagare som kämpar med företagets digitala marknadsföring. Det är inte deras kärnverksamhet och jag tror att det ibland kan jämföras med bokföring; ett nödvändigt ont som bara måste göras (så är bokföring för mig i alla fall).
 

Om du tar dig tiden att analysera hur företaget kan nå sina mål genom att använda digitala kanaler/digital kommunikation så kommer du att spara mycket tid och energi i framtiden. 

välj i vilka digitala kanaler företaget ska finnas

Utan en digital strategi kanske du hattar mellan olika digitala kanaler och hinner inte riktigt med allt. Tiden är ju den ständiga bristvaran för de flesta av oss. Har du tänkt på att du kanske inte behöver finnas i alla sociala medier t.ex.? Det viktiga är att du finns där dina målgrupper finns. Det är en av de saker som du analyserar när du gör en digital strategi.

vad ska du prata om i de digitala kanalerna?

Ett ständigt dilemma för oss som jobbar med främst sociala medier är vad vi ska publicera. Det hänger som ett svart moln av stress över oss att komma på nya smarta inlägg som är intressanta för våra följare. Att skapa digitalt innehåll i en stressituation blir inte bra! 

I arbetet med en digital strategi jobbar du lugnt och sansat igenom vilka ämnen som kan vara intressanta för dina följare och kommer fram till vad du kan bidra med. Du gör upp en plan för hur du ska låta i de digitala kanalerna och vilken typ av bilder du ska använda. Du planerar även för att batcha (göra många inlägg samtidigt) inlägg med en viss regelbundenhet och då även schemalägga inlägg i sociala medier och på din webbsida. 

Det här gör att du inte behöver vara på tårna hela tiden utan du gör ditt material vid vissa tillfällen, lite mer sällan, men syns ändå kontinuerligt i företagets digitala kanaler..

snart kommer kursen Ta fram din digitala strategi

I det här blogginlägget kan du läsa om vilka delar som är bra att analysera när man gör en digital strategi. De här delarna går jag igenom i min digitala kurs "Ta fram din digitala strategi" som lanseras hösten 2020. Läs mer om den här på webbsidan.

Tycker du att kursen låter intressant för dig? Skriv i så fall upp dig på intresselistan så hör jag av mig när det närmar sig lansering. Du förbinder dig inte till något genom att anmäla ditt intresse.

Klicka på länken för att skriva upp dig på intresselistan! 

Ha det bra så hörs vi snart igen!
Charlotta

Kommentera gärna: