Nätverka på LinkedIn

Efter att ha lyssnat på experterna och lärt av egna erfarenheter så har jag här sammanfattat vad LinkedIn är och hur du kan använda det, samt lite tekniska tips och trix.

Tänk dig att LinkedIn är som en nätverksträff IRL, men digitalt. Hur beter du dig när du till exempel går på en nätverksfrukost? 

nätverka!

Du har kanske en plan för vem du vill träffa och prata med när du går till en nätverksträff. När du träffar någon du inte känner så presenterar du dig och är nyfiken på vem den andra personen är och vilka gemensamma kontaktytor ni har.  Vad skulle ni kunna göra för varandra?

Gör på precis samma sätt på LinkedIn! Nätverka, visa intresse, inspirera och låt dig inspireras. Då får du ut det allra bästa av LinkedIn och ditt nätverk där.

bygg ditt nätverk på LinkedIn

Börja med att ha en plan för vilken typ av kontakter du vill ha på LinkedIn. Är det kanske inom en speciell bransch och/eller en viss yrkesgrupp. LinkedIn har bra sökfunktioner som du kan använda dig av även om du har gratisversionen.

Du kan absolut söka kontakt med personer du inte känner. Det viktiga är att du skickar ett meddelande med din kontaktförfrågan, där du förklarar varför du vill ha kontakt med just den här personen. 

inspirera och låt dig inspireras

Fundera på vad du kan göra för ditt nätverk, för att bli en viktig person för dem och för att knyta kontakter. Ge värde genom att dela med dig av din kunskap och erfarenhet, genom att kommentera ditt nätverks inlägg och delta i diskussionen eller kanske bara gilla och uppmärksamma inlägg från nätverket. 

Delta där du känner äkta engagemang, då blir kontakten och kommunikationen som mest värdefull.

Jag är en kunskapsnörd och jag brukar säga att jag vill inspirera, genom mina inlägg, och inspireras och skaffa mig mer kunskap genom mitt nätverks inlägg.

linkedIn för företag

Hur ska man använda LinkedIn på företaget? Det är en lite svår nöt att knäcka tycker jag. LinkedIn handlar ju om nätverk mellan personer och det fungerar därför inte lika bra som på till exempel Facebook att kommunicera genom en företagssida. Ett hyfsat stort företag bör ändå ha en företagssida, som bas, men företagets budskap bör ändå gå genom de anställdas privata profiler, för att få spridning.

Har du ett mindre företag eller är du enmansföretagare så blir det mer naturligt att som privatperson agera och nätverka i företagets namn. Då blir det mer tydligt vad du står för än om du är anställd på ett större företag.

tekniska tips och trix

Typen av inlägg gör väldigt mycket för hur stor spridning inlägget får. 
Inlägg med enbart text eller text och bild fungerar bra. Tagga andra personer i inlägget (där det är relevant) för att få extra spridning och för att även synas i deras nätverk.

LinkedIn vill inte att du leder läsarna bort från deras plattform så inlägg med länkar får väldigt dålig spridning. Här finns det ett knep. Gör ett inlägg med bild och text och bädda in länken du vill dela i texten. Då syns ingen förhandsvisning av länken och LinkedIn verkar inte märka att det är ett inlägg med länk. Smart va! Det var ett tips som jag fick från Camilla Billman.

Konstigt nog så fungerar det väldigt dåligt att skriva artiklar på LinkedIn och sedan dela i flödet. De här inläggen får minimalt med spridning. Det är min erfarenhet i alla fall.

när ska man publicera då?

Det råder delade meningar om vilka tider som fungerar bäst att publicera på LinkedIn. Om jag sammanfattar experterna så säger de tisdag-torsdag, tidigt på morgonen, vid lunch och vid arbetsdagens slut. Jag upplever att inläggen lever betydligt längre på LinkedIn än i andra sociala kanaler så det känns inte som om tidpunkten är jätteviktig. Men jag har själv konstaterat att fredag eftermiddag är helt kass. 

För att slippa sitta vid datorn och publicera vid konstiga tider så använder jag ett schemaläggningsverktyg för att publicera många av mina inlägg. Buffer är verktyget som jag använder och det tycker jag funkar jättebra! 

min strategi för LinkedIn

Det kan ta ett tag innan man kommer fram till vilken strategi man vill ha. Själv har jag testat mig fram lite. Jag har landat i att jag söker kontakt med andra i min bransch, för att följa med i vad som händer i branschen och skapa kontakter för eventuella samarbeten av olika slag. Jag vill också ha kontakt med personer i besöksnäringen och platsmarknadsföring eftersom det är inom det området jag vill jobba i framtiden. Digital kommunikation och destinationsutveckling i kombination - det är mitt mål!


Tror du att du och jag skulle ha nytta och glädje av varandra? Connecta gärna med mig på LinkedIn!

Lycka till med nätverkandet!
Charlotta

Kommentera gärna: