Att skriva för webben

Det finns hur mycket som helst att säga om hur man skriver på webben. Det har skrivits böcker i ämnet och jag har till och med gått en högskolekurs som bara handlade om det.

I det här inlägget kommer jag att ta upp några viktiga punkter som varje webbskribent enkelt kan anamma i sitt skrivarbete. Det är saker som jag ser ofta missas men som är enkla att använda. Så håll i dig, här kommer en snabbkurs i att skriva för webben.

skriv det viktigaste först

När vi läser på nätet så har vi en tendens att skumma igenom texter. Vi matas med oerhört mycket information och hinner inte ta till oss allt. Därför är ett tips att skriva det viktigaste - slutsatsen, det du vill ha sagt - så tidigt som möjligt i din text. Om läsaren endast läser början av texten så får hen ändå med sig det viktigaste.

rubriker som säger något om innehållet

När man skummar texter så är tydliga rubriker ovärderliga. Då får läsaren ändå ett hum om vad texten handlar om och kan läsa mer noggrant där hen hittar en intressant rubrik.

Det är också viktigt att använda webbverktygets funktion att rangordna rubrikerna. Varje sida ska ha en - och endast en - H1-rubrik. H1 är huvudrubriken och den hjälper Google att tolka vad sidan handlar om. Efter H1 används H2, H3 och så vidare. Ungefär på samma sätt som när man skriver i ett Word-dokument.

H-rubrikerna är alltså inte endast ett sätt att formatera rubrikerna utan fyller även flera tekniska funktioner.

Att rubrikerna rangordnas på rätt sätt ökar också webbsidans tillgänglighet för de personer som använder talsyntes (en röst som läser upp texten på webbsidan).

sökmotoroptimering

Och då kommer vi naturligt över på sökmotoroptimering. Det handlar om att skriva på ett sådant sätt så att sökmotorerna (främst Google) förstår vad sidan handlar om och kan rekommendera den genom att visa sidan högt upp i sitt sökresultat.

Välj ett sökord/en sökfras per sida. Använd ordet i H1-rubriken, i textens första stycke, i titeln och i metabeskrivningen. Skriv det så tidigt som möjligt i rubriken och i texten. Här handlar det inte om att strössla med sökordet utan att naturligt få in det i texten. Skriv både för läsaren och för sökmotorerna!

Sökord väljer du utifrån vad du tror att dina läsare använder när de googlar. Det ska vara sökord som är relevanta för din sida och samtidigt som det ska vara ett ord/en fras som många söker på. Det finns tekniker för att komma fram till sökord men det tar jag inte upp här.

tydliga länkar och call-to-actions

När du länkar från din webbsida är det viktigt att länkarna både är tydliga rent visuellt - kanske i en avvikande färg - och att det tydligt framgår vad som händer när läsaren klickar på länken. "Läs här" säger inget om var läsaren hamnar när hen klickar på länken. Du vinner heller inget på att göra länken mystisk och lockande, gör det istället enkelt och tydligt för läsaren att navigera på din sida. Då gör du läsaren en tjänst.

En webbsida - och din business - mår bra av relevanta call-to-actions. Dels har du säkert en plan för vad du vill att läsaren ska göra på din webbsida - kanske fylla i ett formulär eller köpa något. Dels så vill du att läsaren stannar kvar på webbsidan så länge som möjligt, det gillar Google. Då kan en call-to-action vara att skicka läsaren vidare till en annan, relevant, sida på din webbplats.

Personligen är jag ett stort fan av färgade, klickbara knappar. De är tydliga och bidrar till att göra sidan grafiskt enhetlig och snygg.

boktips

Om du vill grotta ner dig ännu mer i ämnet så har jag ett par boktips. Böcker som jag verkligen gillar och rekommenderar.

Inte så jävla krångligt!  - Praktisk handbok i att skriva för digitala medier av Jonas Söderström

Guldläge på nätet - Sökmotoroptimering för alla av Magnus Bråth och Michael Wahlgren


Tycker du även efter den här guiden att det är svårt och tråkigt att skriva texter för internet? Hör av dig till mig så kan jag hjälpa dig.

Lycka till med att skriva för webben!
Charlotta

 

Kommentera gärna: